Inspireer met boeiende blogs!

Wij van Somnium houden van blogs. We houden natuurlijk van schrijven in het algemeen, maar blogs hebben wel een speciaal plaatsje in ons hart. Want een blog is een perfect middel om kennis te delen, om te inspireren, te informeren en te activeren.

De blogs die we zelf schrijven, niet in opdracht, maar vanuit onze eigen intrinsieke motivatie om te delen, houden we graag kort en helder. We schrijven ze om je te helpen, om je verder te brengen en om je aan het denken te zetten. En wie na het lezen behoefte heeft aan meer informatie, aan verdieping of aan een stevige inhoudelijke discussie: dat kan altijd. Reageer op onze website, op LinkedIn of Facebook. Of je belt ons, stuurt een app of een mail. Maakt niet uit, wij zijn wel te bereiken en altijd in voor een goed gesprek.

Kort en krachtig of juist de diepte in

Overigens laten we ons af en toe helemaal gaan en gooien we alle remmen los. Dan hebben we een onderwerp gevonden waarover we zóveel te vertellen hebben, dat we het niet redden in zeg 700 woorden en dan schrijven we rustig drie A4’tjes vol. Maar meestal weten we ons te beheersen en houden we het kort en krachtig.

Wat zegt je tarief over jou

Hoe bepaal jij je tarieven? Het blijft interessant op daarover te spreken met mede-ondernemers. Hoewel wij zelf allang een modus hebben gevonden voor het bepalen van onze prijzen, blijf ik me verbazen over het gemak waarmee er gegoocheld wordt met prijzen. En hoe weinig kritisch de meeste klanten daarover zijn.

Lees meer

Klantverhaal: “Dweilorkest viert tienjarig jubileum op schip Naupar.”

Blije klanten, dat wil iedere ondernemer, toch? En als je die blije klanten hebt, dan is het ook leuk als zij hun inspirerende verhaal willen delen. Zodat andere (potentiële) klanten de meerwaarde van jouw bedrijf ook zien. Zodat ze geïnspireerd raken, goede ideeën opdoen en mogelijkheden zien die ze nog niet zelf hadden bedacht.

Lees meer

Zes tips voor het schrijven van webteksten

Al lang voor de opkomst van internet wist dichter Cees Buddingh het al: ‘als je het niet zo zegt, moet je het ook niet zo schrijven.’ Een waarheid als een koe, die toch best lastig in een concrete vorm te gieten is. Want hoe schrijf je dan wél wat je wilt zeggen? En, minstens zo belangrijk,...

Lees meer

Hoe teksten je bedrijf laten groeien en bloeien

Goed geschreven teksten kunnen jouw bedrijf verder helpen. Hoe? Dat leg ik in deze blog uit. Om je bedrijf te laten groeien, zijn er verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld meer investeren in relaties met je klanten, in naamsbekendheid, in kwaliteit van je […]

Lees meer

Op zoek naar een tekstschrijver? Goed idee! Lees hier waarom.

DE ONDERNEMER EN DE VERHALENVERTELLER Er was eens een slimme ondernemer, die goed kon luisteren. Hij begreep waaraan zijn klanten behoefte hadden, en hij ging ijverig aan de slag om dat te leveren. Vele uren stak hij in de ontwikkeling van zijn nieuwe product. Want zijn product moest het beste worden dat er te verkrijgen was. En eindelijk, na vele maanden hard werken, was het zover. Het was af.

Lees meer

Lekker (in)effectief schreeuwen tegen elkaar

Welsprekendheid. Het is in ieder geval niet altijd een vanzelfsprekendheid. En zeker niet die keer dat ik op een bijeenkomst was die volledig uit de hand liep. Enkele mannen begonnen te huilen, terwijl hun vrouwen steeds harder begonnen te praten en uiteindelijk schreeuwend alle gevoel […]

Lees meer

Zinnen van ongeveer vijftien woorden, altijd goed

Om begrijpelijk te schrijven is het belangrijk dat je zinnen niet te lang zijn. Ook niet te kort, want dan wordt het al snel ‘niveau-Nijntje’. Wissel daarom korte en langere zinnen af en hou een gemiddelde van vijftien woorden per zin aan. Ongeveer. Je hoeft echt niet van iedere zin de woorden te tellen. Een manier om ervoor te zorgen dat je...

Lees meer

Communicatie is geen hogere wiskunde

Dat de politie af en toe een inval doet en dan met bijpassend machtsvertoon een deur intrapt, dat begrijp ik wel. Hoort bij het vak. Maar waarom in mijn vakgebied ook zoveel deuren worden ingetrapt, dat begrijp ik niet. Zeker niet omdat het allemaal open […]

Lees meer

Schrijf op B1-niveau: concreet, kort en overzichtelijk

40% van de Nederlanders begrijpt alleen teksten die hoofdzakelijk bestaan uit veelvoorkomende, alledaagse of aan hun werk gerelateerde taal. Ze begrijpen ook beschrijvingen van gebeurtenissen, gevoelens en wensen. (taalniveau B1) 20% van de Nederlanders begrijpt ook artikelen en verslagen over eigentijdse problemen, en […]

Lees meer

Drie dingen waarop mensen altijd reageren

Een overtuigende tekst schrijven is niet zo moeilijk, als je weet wat het geheim is om mensen over de streep te trekken. Gelukkig wordt er naar vrijwel ieder mogelijk onderwerp onderzoek gedaan, dus ook naar de vraag wat mensen drijft. Het antwoord is even […]

Lees meer

Tone of Voice

De tone of voice is van groot belang voor de leesbaarheid van uw tekst. Het is daarom belangrijk dat u weet wie uw doelgroep is, zodat u de lezers op de juiste manier kunt benaderen. Soms echter is de doelgroep zeer divers en moet u een algemeen

Lees meer

Schrijven wat je bedoelt, het kan! (en het is makkelijker dan je denkt)

Ik zie handen die onzeker boven het toetsenbord hangen, ik zie vragende ogen, frustratie en een vleugje paniek. Hans schrijft een tekst. Dat wil zeggen, daar is hij vol goede moed aan begonnen, maar het wil niet erg vlotten. Ik vraag hem of ik kan helpen. Hans werpt me een geïrriteerde blik toe, alsof het mijn schuld is dat zijn scherm zich nog...

Lees meer

De puntjes op de i

Voordat ik tekstschrijver werd, gaf ik les. Nederlands, op een middelbare school. Tien jaar lang heb ik dat met veel plezier gedaan. Ook toen liep ik al regelmatig aan tegen de gekkigheden van onze, verder toch prachtige, Nederlandse taal. Op een dag was ik met […]

Lees meer